روش های جذب سرمایه برای استارتاپ‌ها

جذب سرمایه

استارتاپ چیست؟

استارتاپ به پروژه‌هایی گفته می‌شود که در جریان آن، یک ایده خام، به کمک تلاش و کوشش یک گروه به تولید یک محصول می‌انجامد و زمینه برای فروش آن محصول فراهم می‌شود

در واقع، استارت آپ تمامی مسیر از صفر تا صد را طی می‌کند و تمامی مراحل را به صورت آزمون و خطا و یا یادگیری اصول و مبانی پایه آن انجام می‌دهد. حال ممکن است شروع مفهوم استارت آپ به صورت یک کار علمی خیلی پیچیده مانند یک اختراع سخت در حوزه نرم افزاری باشد، یا یک گروه بازاری تصمیم به تغییر در یک محصول خیلی ساده بگیرند و زمینه ورود آن به بازار به عنوان یک محصول جدید را فراهم کنند.

روش های جذب سرمایه برای استارتاپ ها

استارتاپ ها به دلیل آنکه اغلب از گروه های کوچک و جوان تشکیل شده‌اند، سرمایه چندانی در دست ندارند و برای تحقق ایده‌ های تجاری خود نیاز به جذب سرمایه دارند. اما جذب سرمایه برای استارتاپ ها اصلاً کار ساده‌ای نیست چراکه ریسک سرمایه‌ گذاری بر روی کسب‌ وکارهای نوپا به راحتی توسط سرمایه‌ گذاران پذیرفته نمی‌ شود. به همین خاطر استارتاپ‌ ها باید تا حد ممکن فضایی را ایجاد کنند تا سرمایه‌ گذاران استارتاپ بتوانند به موفقیت ایده‌های تجاری آنها اعتماد داشته باشند. به بیان بهتر، راز اصلی جذب سرمایه، در جلب اعتماد سرمایه گذار استارتاپ به روش درست آن نهفته است.

قدم اول:در مرحله اول سرمایه یابی  بسیاری از صاحبان ایده های ناب دچار هیجان هستند  و نواقص ایده خود را متوجه نمیشوند و وقتی وارد فاز جذب سرمایه میشوند در همان مرحله اول با شکست روبرو میشوند چرا که نقاط قوت و ضعف، هزینه‌ها و سودآوری نهایی ایده خود کاملا آشنایی ندارند و سرمایه‌گذار نمی‌تواند به آن‌ها اعتماد کامل داشته باشد.

سه کار حیاتی برای قدم اول

۱٫ اجرا سازی تحقیقات گسترده بازار

۲٫ مشخص سازی کامل و دقیق بازار هدف

۳٫ تعیین ارزش تجاری ایده یا طرح مورد نظر

قدم دوم: یک نکته حائز اهمیت که باعث شکست اغلب ایده‌ها در جذب سرمایه استارت آپ می‌شود، این امر است که صاحبان ایده از زبان مشترک بازار سرمایه برای جذب و تامین سرمایه استفاده نمی‌کنند. در حقیقت دانستن نقاط قوت، ریسک‌ها و سودآوری از دید صاحبان ایده کافی نیست بلکه بایستی تمامی این حقایق به مستندات قابل قبول دنیای کسب‌وکار تبدیل شود تا افراد بتوانند طرح مورد نظر را از زوایای مختلف مالی و غیرمالی بررسی کنند تا بتوانند آینده حقیقی طرح را بررسی کنند

برای پیاده‌سازی ایده در قالب طرح کسب‌ و کار برای جذب سرمایه استارت آپ سه کار اساسی بایستی انجام دهید:

۱٫ شناسایی کلیه نیازهای مالی

۲٫ تعیین مقدار سرمایه لازم برای فرایند شروع کسب و کار

۳٫ مشخص سازی ابعاد کامل طرح کسب و کار

قدم سوم: یکی از کلیدی‌ترین کارهای مورد نیاز جذب سرمایه استارت آپ ایجاد محصول یا نمونه اولیه است تا بتوان طرح را به طور فیزیکی به سرمایه‌گذار نشان داد و تست کرد .برای این مرحله سه کار حیاتی وجود دارد:
  1. یک تیم فنی بیابید.
  2. با استفاده از نرم افزارهای طراحی پروتایپ خود را بسازید.
  3. با در اختیار داشتن کمینه محصول پذیرفتنی برای جذب سرمایه استارت آپ شروع به کار شوید

نکته: یکی از بهترین روش‌های جذب سرمایه استارت آپ مراجعه به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی است که از موقعیت مالی و تجره بالاتری در ساخت و توسعه شرکت‌های نوپا برخوردارند. آن‌ها حامیان مالی و مشوقان بسیار خوبی هستند که در ازای دریافت سهام می‌توانند به رشد ایده شما کمک بسیاری کنن

این شرکت‌های خصوصی اغلب با عنوان سرمایه‌گذاران فرشته شناخته می‌شوند. نکته حائز اهمیت در تامین مالی این سرمایه‌گذاران این است که بایستی قبل از مشارکت میزان سهام دریافتی آنان را تعیین کنند. در همکاری با آنان بایستی شخصیت انعطاف‌پذیری داشته باشید اگر نتوانید با آنان به نتیجه برسید، طرح شما در هوا خواهد ماند

این اعلان را به اشتراک گذارید
نظر خود را بنویسید