موضوعات رویداد فرصت

 

دبیرخانه رویداد ملی فرصت به طراحی و برگزاری مسابقاتی فرصت‌محور می‌پردازد که در حال حاضر در پنج موضوع به ترتیب عنوان‌های طراحی و ساخت جعبه‌های ضدعفونی‌کننده، طراحی و ساخت دستگاه چیپس‌ساز خانگی، طراحی و ساخت گلدان هوشمند بدون خاک، طراحی و اجرای اتوماسیون تجهیزات ماشین‌کاری و طراحی و ساخت قفس پرورش ماهی درحال برنامه‌ریزی است.

فرآیند رویداد

کنشگران رویداد برای ایفای نقش خود متناسب با فازهای طراحی مفهومی، طراحی اولیه، ساخت محصول، تیم ورک، مدیریت مالی، بازاریابی و  کسب‌وکار،  فرآیند ذیل  را طی می‌کنند:

شرح فرآیند رویداد:

۱)فراخوان و ثبت نام

ثبت نام و فراخوان شرکت در رویداد از ۱۲ ام بهمن ماه به صورت زودهنگام آغاز خواهد شد.شرکت کنندگان می توانند بصورت تیمی (۲ تا ۵ نفره) در رویداد ملی فرصت ثبت نام کنند.هزینه ثبت نام، یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برای هر تبم (۲ یا ۵ نفره) می باشد.

۲) افتتاحیه و آغاز رسمی مسابقه

در قالب یک جلسه (به صورت ارائه مجازی) توضیحات تکمیلی از موضوع، روند برگزاری، حامیان برگزاری رویداد و…. برای تمامی افراد ثبت‌نام‌کننده ارائه می‌گردد. همچنین در این مرحله جلسه پرسش و پاسخی با حضور اعضای دبیرخانه در مورد مراحل و فرایندهای مسابقه به صورت مجازی برگزار خواهدشد.

۳) فاز اول

طی این فاز، گروه‌های شرکت‌کننده ۶ هفته مهلت دارند، طرح مفهومی ایده اولیه خود را بصورت مختصر شامل شرح ایده‌ی حل مسئله و بررسی ابعاد فنی و اقتصادی آن در قالب مدنظر دبیرخانه، که مورخ ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ در اختیار تیم‌های شرکت‌کننده در هر موضوع قرار خواهد گرفت، ارائه کنند. همچنین در ویدئو یا جلسات برخط راهبران اصلی، موضوعات برای تیم‌ها تشریح خواهد شد.

۴) ارزیابی فاز اول

قضاوت تیم‌ها در این مرحله بر عهده تیم ارزیاب دبیرخانه است؛ این قضاوت بر مبنای طرح‌های مفهومی اخذشده از گروه‌ها صورت می‌گیرد. متناسب با این ارزیابی ۶۰ درصد از طرح‌های دریافت شده و برتر برای ادامه مسابقه در فاز دوم فراخوان می‌شوند.

۵) فاز دوم

در این مرحله گروه‌ها موظفند طرح اولیه خود را در طی ۶ هفته تکمیل نمایند، جزئیات فنی و اقتصادی طرح خود بررسی و اجزای محصول خود را ناظر به ساخت، طراحی کنند و مطابق الگوی مدنظر دبیرخانه طبق زمان‌بندی و قوانین مسابقه، ارائه دهند.

۶) ارزیابی فاز دوم

طرح‌های اولیه دریافت شده از گروه‌های شرکت‌کننده توسط تیم ارزیاب دبیرخانه، بررسی و ارزیابی شده و طی آن در هر موضوع حداکثر ۱۰ تیم از طرح‌ها برای تکمیل و اصلاح طرح‌شان و حضور در مناطق میزبان دعوت می‌شوند تا طی یک هفته طرح ایده خود را به همراه جزئیات مربوط به ابعاد فنی‌ آن برای دفاع مقابل کارگروه داوری مسابقه آماده سازند.

۷) حضور در مناطق

در این مدت تیم راهبران تخصصی رویداد(منتورها) در قالب کارگاه‌ها و بازدیدهای صنعتی به توانمندسازی و آماده‌سازی تیم‌ها برای ورود به فاز ساخت می‌پردازند. در انتهای این مرحله گروه‌های شرکت‌کننده توسط داوران و راهبران ارزیابی می‌شوند و تیم‌های برتر مشمول دریافت گرنت ساخت خواهندشد.

گرنت ساخت شامل کمک هزینه نقدی و تأمین برخی از زیرساخت‌های معنوی و فیزیکی مورد نیاز تیم‌های برتر برای ساخت خواهد بود.

۸) فاز سوم

تیم‌ها پس از گذراندن دوره توانمندسازی در مناطق، در این فاز به تهیه نمونه اولیه محصول خود می‌پردازند. هر تیم در این مرحله هم برای تهیه محصول راهبری(منتوری) می‌شوند. لازم به ذکر است طی فرآیند ساخت، تیم‌ها موظف‌اند به صورت دوره‌ای گزارش عملکرد خود را به برگزارکننده در الگویی مشخص ارائه دهند.

۹) ارائه محصول و جذب سرمایه(Demo Day)

نمونه ساخته شده توسط هر تیم که الزامات خواسته‌شده مسابقه را دارا ‌باشد در این مرحله به سرمایه‌گذاران ارائه می‌شود. در قالب این رویداد که در محل برگزاری اختتامیه برگزار خواهد‌شد، برای تیم‌های برتر متناسب با مذاکراتی که تیم‌ها با سرمایه‌گذاران دارند، جذب سرمایه صورت می‌گیرد.

۱۰) اختتامیه

در این مرحله با معرفی تیم‌های برتر و تقدیر از آن‌ها مسابقه به پایان می‌رسد.

۱۱) آغاز فرآیندهای پسینی

اقدامات لازم برای اعطای تسهیلات و شتابدهی تیم برتر برای توسعه محصول و ایجاد شرکت دانش‌بنیان حول موضوعات مسابقه در این مرحله انجام می‌پذیرد.

 

مراحل مسابقهتعداد تیم‌ها

(در هر موضوع)

مجموع تیم‌ها
ورودی فاز طراحی مفهومیحداقل ۵۰ تیمحداقل ۲۵۰ تیم
ورودی فاز طراحی اولیهحداقل ۲۰ تیمحداقل ۱۰۰ تیم
ورودی فاز ساخت(+حضور در مناطق میزبان)حد اکثر ۱۰ تیمحداکثر ۵۰ تیم
تأمین گرنت (مادی و غیرمادی)ساخت۳ تیم۱۵ تیم
ورودی به دمودیحداکثر ۳ تیمحداکثر ۱۵ تیم

برنامه ‌زمان‌بندی

مرحلهشروعپایانتوضیحات
ثبت‌نام۲۰ بهمن ۱۳۹۹۳۰ بهمن ۱۳۹۹از ۱۲ ام بهمن تا ۲۰ بهمن ثبت‌نام زودهنگام
افتتاحیه۱۳ اسفند ۱۳۹۹۱۳ اسفند ۱۳۹۹بصورت مجازی و برخط
تبیین موضوعات۱۴ اسفند ۱۳۹۹۲۰ اسفند ۱۳۹۹در قالب محتوای ویدئویی و وبینارهای برخط
طراحی مفهومی۱۶ اسفند ۱۳۹۹۲۷ فروردین ۱۴۰۰در این زمان محتوای  آموزش‌های رایگان (محتوای موضوعی)در اختیار تیم‌ها قرار می‌گیرد.
ارزیابی

فاز اول

۲۸ فروردین ۱۴۰۰۳ اردیبهشت ۱۴۰۰تیم‌ها پس از اعلام نتایج اولیه، ۳ روز برای اعتراض مهلت دارند. (اعلام نتایج نهایی:۹/۲/۱۴۰۰)
طراحی

اولیه

۴ اردیبهشت ۱۴۰۰۱۰ خرداد

۱۴۰۰

تیم‌ها در این مرحله راهبر داشته و منتوری می‌شوند.
ارزیابی

فاز دوم

۱۰ خرداد

۱۴۰۰

۱۷ خرداد

۱۴۰۰

تیم‌ها پس از اعلام نتایج اولیه، ۲ روز برای اعتراض مهلت دارند. (اعلام نتایج نهایی:۲۱/۳/۱۴۰۰)
حضور در قطب۲۰ خرداد

۱۴۰۰

۳۰ خرداد

۱۴۰۰

برگزاری برنامه‌های حضوری در  این بازه بایستی برای تمامی مناطق اجرا شود.
ساخت محصول۱ تیر

۱۴۰۰

۳۱ شهریور

۱۴۰۰

تیم‌های برتر در این فاز علاوه بر دریافت گرنت ساخت، راهبری نیز می‌شوند.
اختتامیه۲۸ مهر

۱۴۰۰

۳۰ مهر

۱۴۰۰

روز اول محصولات ارزیابی شده و تیم‌های برتر حق شرکت در برنامه‌های روز دوم و سوم را خواهد داشت.

قوانین مسابقه

۱)تمامی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته‌های فنی و مهندسی، علوم پایه و علوم پزشکی که علاقه‌مند به موضوعات فرصت‌های مختلف رویداد باشند می‌توانند در رویداد ثبت‌نام نمایند.

۲)ثبت نام در رویداد در قالب گروه‌های ۲ تا ۵ نفره انجام می‌شود.

۳)ثبت نام تنها به صورت اینترنتی و از طریق وب سایت رویداد به نشانی www.oppevent.ir خواهد بود.

۴) بعد از پایان ثبت‌نام امکان اضافه کردن اعضا به تیم وجود دارد به شرط اینکه نفرات تیم از ۵ نفر بیشتر نشوند.

۵) همه‌ی شرکت کنندگان در رویداد فقط می‌توانند در یک گروه عضویت داشته باشند.

۶) در زمان ثبت‌نام گروه‌ها موظفند سرگروه و اسم برای گروه خود را نیز مشخص نمایند؛ سرگروه رابط بین برگزار کنندگان رویداد و سایر اعضای گروه می‌باشد.

۷) پس از تکمیل ثبت‌نام در رویداد امکان عودت وجه ثبت‌نام وجود ندارد.

۸) زمان بندی اعلام شده رویداد در صورت صلاح دید کادر داوری و برگزاری ممکن است دستخوش تغییر شود که در این صورت به اطلاع تمام شرکت کنندگان خواهد رسید.

۹) رویداد طی فاز های مختلف برگزار می‌شود و تیم‌هایی که در هر فاز امتیاز لازم را کسب کرده باشند به فاز بعدی راه پیدا خواهند کرد.

۱۰) قضاوت هر فاز بر عهده کمیته داوری و ارزیابی است که توسط تیم برگزاری رویداد مشخص خواهند شد.

۱۱) فرصت اعتراض به نتایج برای همه تیم‌ها در نظر گرفته می‌شود اما در معیارهای ارزیابی و داوری که از ابتدا در دفترچه راهنمای هر یک از فرصت‌های رویداد اعلام می‌شوند تغییری ایجاد نخواهد شد.

۱۲) طرح هایی که توسط گروه‌ها در هر فاز ارائه می‌شوند باید تابع قوانین و معیارها و خواسته‌های تعریف شده از جانب تیم برگزارکننده رویداد باشند؛ بدیهی است طرح‌ها و ایده‌های ناقض قوانین با صلاح دید کمیته داوری و ارزیابی از ادامه رویداد حذف خواهند شد.

۱۳) تعیین تیم‌های برتر توسط کمیته داوری و ارزیابی رویداد صورت خواهد گرفت و جوایز نقدی و غیر نقدی که از جانب برگزار کننده اعلام شده است به تیم های برتر اعطا خواهد شد.

۱۴) جوایز غیر نقدی که برای تیم‌های برتر در نظر گرفته شده نظیر شتابدهی تا ایجاد شرکت دانش بنیان و یا ارتباط با صنعت توسط تیم رویداد تأمین خواهد شد اما دستیابی به نتیجه مطلوب در گرو تلاش و پشتکار تیم‌ها است.

۱۵) مالکیت ایده‌ها و طرح‌هایی که توسط تیم‌ها ارائه شده است در اختیار خود تیم‌ها می‌باشد.

۱۶) در هر محور رویداد، ۳ تیم از بین تیم‌هایی که به فاز ساخت محصول نمونه راه پیدا می‌کنند در ازای تعهد به ساخت محصول از تیم برگزاری کمک هزینه مالی متناسب با هزینه های ساخت طرح خود و همچنین سایر امکانات مورد نیاز را دریافت خواهند کرد.

۱۷) عمده مراحل رویداد به صورت مجازی برگزار خواهد شد اما برای تیم‌هایی که به کارگاه‌های حضوری دعوت می‌شوند امکانات اسکان نیز در نظر گرفته خواهد شد.

۱۸) ثبت‌نام در رویداد به معنای پذیرش تمام قوانین مسابقه و ارزیابی‌ها و داوری‌ها توسط گروه‌های شرکت‌کننده می‌باشد.

۱۹) تمامی افراد شرکت کننده باید به موازین شرعی و اخلاق حرفه‌ای پایبنده بوده و حافظ اعتبار و احترام گروه خود و سایر گروه‌های شرکت کننده باشند.

شما می توانید از تاریخ ۱۲ تا ۳۰ ام بهمن ماه با ثبت نام تیمی ، در رویداد فرصت شرکت کنید.