درباره فرصت

مسابقه ملی فرصت

 

کشور پهناور ایران دارای ظرفیت‌های بالقوه زیادی در زمینه منابع انسانی و طبیعی است که متاسفانه تاکنون برای استفاده از این ظرفیت برای ایجاد واحد‌های کوچک اقتصادی و کسب‌وکار و افزایش تولیدات دانش‌بنیان به صورت مدیریت شده و هدفمند اقدام اساسی شکل نگرفته است. بسیاري از صنایع به دلیل نداشتن و یا ضعف ساختارهاي پویاي تحقیقاتی و با ظهور فناوري‌هاي جدید و پیشرفت صنعتی دنیا، در حال از بین رفتن در جریان رقابت و یا مجبور به وابستگی‌هاي شدید خارجی هستند که یکی از عوامل اصلی آسیب‌پذیري کشور در شرایط بحران و تحریم‌هاي خارجی است.شرکت کاشف طوبی با همکاری بنیاد ملی نخبگان در قالب طرح شهید بابایی به برگزاری سری مسابقات فرصت که رویدادی رقابتی مسئله‌محور است می‌پردازد.

یادگیری مسئله‌محور یک روش یادگیری کل‌گرا است که کل‌نگری را هم در سطح موضوعات آموزشی و هم در سطح مهارت‌های اجتماعی مدنظر قرار می‌دهد. در این روش، یادگیرندگان با قرارگرفتن در یک موقعیت و مواجهه کل‌گرا با یک مسئله، تلاش می‌کنند دانش، مهارت و دیگر منابع لازم برای حل مسئله را به‌دست آورند. در این حالت، یادگیری همراه با هدف و انگیزه خواهد بود و یادگیرنده در زمان نه‌چندان طولانی بازخورد آن‌ چه را یادگرفته دریافت می‌کند. روش یادگیری مساله‌محور، می‌تواند در کنار روش‌های آموزشی مرسوم یا به‌جای آن‌ها  تجربه‌ای دوست‌ داشتنی و موفق از یادگیری را برای یادگیرنده و مربی به‌همراه داشته باشد.

 

رویدادهای رقابتی فرصت اهداف زیر را دنبال می‌کند:

  • ایجاد فضای پرنشاط علمی و پژوهشی در بین دانشجویان مستعد و برتر

  • آشنا نمودن دانشجویان و به ویژه دانشجویان مستعد با نیازها و مسائل جامعه و صنعت؛

  • ترغیب و توانمندسازی دانشجویان مستعد به انجام کارگروهی؛

  • کمک به شبکه‌سازی در اجتماع نخبگانی با هدف تقویت همکاری‌های علمی و فناورانه؛

  • کمک به ایجاد و تسهیل ارتباط بین اجتماع نخبگانی و سایر بخش‌های اجتماعی و صنعتی به منظور حل مسائل کشور؛

  • تشویق نهادهای دولتی و غیردولتی به حمایت از مستعدین برتر دانشگاهی در راستای حل مشکلات و مسائل جامعه و صنعت.

 

پس از جستجو و بررسی‎ تجربیات مختلف داخلی و خارج ، دو مدل کلی جهت برگزاری مسابقات فرصت به دست آمد:

  • رویداد های دانش محور

اساس این رویدادها بر مبنای پرورش و تربیت استعدادهای برتر است. در موضوعی مشخص دانشجویان یا مستعدین وارد رویداد می‌شوند و پس از گذراندن مراحل مختلف و کسب مهارت‎ها و دانش‎های مرتبط با آن موضوع، توانایی حل مسئله می‎یابند. این رویدادها می‌توانند در انتها دارای مسئله یا چالش مشخصی نیز باشند که میزان آموخته‎های شرکت‌کنندگان سنجیده شود و بر مبنای آن در انتهای رویداد افراد برگزیده رویداد مشخص شوند.

نمونه های خارجی : Bell Program, Royal Academy of Engineering

نمونه های داخلی: رهنما کالج(در حوزه مهندسی کامپیوتر)

  • رویداد های محصول محور

هدف از برگزاری این رویداد و ایده‎ای که رویداد حول آن شکل می‎گیرد، یک محصول با مشخصات از پیش تعیین شده است و از شرکت کنندگان انتظار می‎رود که برای ساخت این محصول طرح هایی ارائه دهند و اگر هدف رویداد ساخت محصول باشد، در نهایت انتظار می‎رود که محصول با مشخصات مورد نظر را بسازند.

این رویداد های به ۲ بخش تقسیم می‎شوند:

  1. رویداد های تکمرحلهای: در این رویداد ها که عموما رویدادهای شناخته شده یا باسابقه‎ای، داوری مقدماتی ای وجود ندارد و تمام افراد می توانند هر طرحی که بتواند خواسته های موردنظر مسابقه را برآورده کند، بسازد و در روز برگزاری مسابقه آن را ارائه دهد.
  2.  رویدادهای چندمرحلهای: در این رویدادها شرکت‎کنندگان در چندمرحله سنجش و داوری می‌شوند و همه افراد شرکت‎کننده امکان حضور برای ساخت محصول و استفاده از مراحل پایانی رویداد را نخواهند داشت. رویدادهای این دسته، معمولا دارای فراخوان اولیه به منظور ارسال طرح‎ها هستند. پس از فراخوان، طرح‎ها حداقل یک مرحله داوری می‌شوند و سپس طرح‎های انتخاب شده وارد مرحله ساخت می‌شوند.

در ادامه تعریف و جایگاه هر کدام از نقش‌های فعال حول یک رویداد بررسی می‌شوند.

 

برگزارکننده:

برگزارکننده و متولی سری رویدادهای فرصت، شرکت کشف و تبادل فرصت‌های اقتصادی کاشف طوبی است.

شرکت کننده:

کلیه افرادی که بعد از فراخوان در سامانه رویداد ثبت نام انجام دادند و طی مراحلی تیم بندی می‌شوند و در قسمت‌های مختلف رویداد رقابت می‌کنند(توجه به این نکته که طبق خواسته بنیاد نخبگان درصد مشخصی از شرکت کنندگان باید شرایط نخبگی مدنظر بنیاد را داشته باشند، الزامی است).

اساتید:

همکاری رویداد با اساتید دانشگاهی حوزه تخصصی موضوع به چند قسمت تقسیم می‌شود:

  • برای تیم داوری ترجیح بر این است که در کنار افراد صنعتی که سابقه فعالیت در آن حوزه را دارند از اساتید دانشگاهی رشته های مربوطه استفاده شود.
  • همچنین در پروسه آماده‌سازی تیم‌ها در صورتی که تصمیم به ارائه کارگاه‌های تخصصی باشد می‌توان از حضور اساتید استفاده کرد.

خبرگان(کارشناسان صنعتی):

با توجه به این نکته که رویداد محصول محور می‌باشد فلذا برای داوری قسمت‌های مختلف به خصوص قسمت ارزیابی محصول نهایی استفاده از افراد با تجربه صنعتی مشابه مورد نظر می‌باشد، همچنین از حضور و راهنمایی این افراد در بخش نهایی مسابقات (ساخت محصول ۵ تیم برتر) می‌توان استفاده کرد.

منتور:

بعد از ارائه پروپوزال اول برای تیم‌های راه‌یافته به مرحله بعد، یک منتور تعیین می‌شود که وظیفه همکاری با تیم تا انتهای مسابقات را دارد، منتور از میان دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترای رشته ها مرتبط با موضوع تعیین می شود که باید بر مسئله مسابقه تا حدودی تسلط داشته باشد و پاسخگوی ابهامات تیم‌های شرکت‌کننده باشد؛ البته نقش منتور صرفا راهنمایی تیم ها است و نباید طوری عمل نماید که مستقیما روی نتیجه مسابقات اثرگذار باشد ترجیح بر این است که تیم‌های شرکت کننده هر هفته در زمان مشخصی امکان برقراری ارتباط با منتور را داشته باشند.

حامی:

حمایت‌هایی که برای رویداد جلب می‌شود صرفا به مسائل مالی محدود نیست، بلکه بخش مهمی از این حمایت‌ها را می‌توان در پروسه بکارگیری نیروی انسانی پرورش‌یافته در رویداد در مراکز صنعتی و تحقیقاتی مرتبط با موضوع تعریف نمود، چرا که خروجی رویداد را صرفا محصول تولید شده تعریف نمی‌کنیم؛ بلکه هدف اصلی رویداد پرورش نیروی انسانی توانمند در موضوع رویداد است، از این رو لازم است رویداد با مراکز و شرکت‌هایی که می‌توانند به این نیاز پاسخ دهند ارتباط برقرار نماید و از طرفی این موضوع به عنوان بخشی از جایزه‌ی مسابقه برای تیم‌های برتر ذکر می‌شود؛ از این رو اگر مجموعه‌های حامی رویداد جزو مجموعه‌های برجسته و شناخته شده باشند مطلوب‌تر است.

علاوه بر حمایت ذکر شده در بالا اگر موضوع رویداد از مباحثی باشد که شرکت حامی مستقیما با آن درگیر است و می‌تواند از خروجی‌های رویداد استفاده نماید می‌توان به جلب مستقیم حمایت‌های مالی هم توجه کرد.

نکته دیگر این است که در ارزیابی نهایی محصولات تولید شده از حامیان اصلی رویداد هم استفاده می‌شود.

از آنجایی که عمده محورهای رویداد منتهی به ساخت یک محصول می‌باشند ارتباط با کارگاه‌های ساخت و تولید ضروری می‌باشد، که این امر را نیز می‌توان با جذب حمایت از ارگان‌هایی که زیرساخت مربوطه را دارند، انجام داد.

اسپانسر:

علاوه بر حمایت های مادی و معنوی که توسط شرکت‌هایی که با موضوع مسابقه مستقیما در ارتباط هستند صورت می‌گیرد می‌توان بخش دیگری از حمایت‌های مادی را از طریق تبلیغات و اسپانسری جلب نمود.