صنعت لوازمخانگی یکی از صنایع فعال در عرصه اقتصاد جهان به شمار میرود. این صنعت به این دلیل اهمیت دارد که با صنایع بسیاری در ارتباط است. حیات این صنعت و گسترش آن، با توجه به جنبههای اقتصادی گسترده آن از قبیل اشتغال و ایجاد ارزش افزوده، میتواند برای هر کشوری از جمله اهداف مهم باشد. گردش مالی سالانه این صنعت در ایران، به طور میانگین هشت میلیارد دلار برآورد میشود که چهار میلیارد دلار آن به لوازمخانگی انرژیبر و بقیه به ظروف، سرویس غذاخوری و لوازم ریز آشپزخانه مربوط است.
صنعت لوازمخانگی ایران، امکانات بالقوهای را برای تولیــــد و ارتقای کیفیت، علاوه بر استانداردسازی در همه زمینهها دارد. سرمایهگذاریهای خوبی در این باره صورت گرفته است و واحدهای بزرگ تولیدی مشغول به کار شدهاند. در این میان، بومیسازی و نوآوری تولیدات لوازم خانگی باید دربرگیرنده دو اولویت، یکی همراهی با فنآوری روز جهان و دیگری هماهنگی مصنوعات با اقلیم منطقه باشد.
شرکتهای فعال در این حوزه با پیشرفت فناوری به دنبال نوآوری در لوازم آشپزخانه و محصولات خانگی بوده و در تلاش هستند که بهترین امکانات را در لوازم خود به کار بگیرند تا بتوانند رضایت مشتریان را جلب کنند و نیز افراد جدیدی را ترغیب به خرید لوازم با کیفیت خود کنند.
امروزه مضرات برخی مواد غذایی مانند سوسیس، کالباس، چیپس و … بر خلاف طعم خوشمزه آنها بر کسی پوشیده نیست. طعم این گونه خوراکیها مشتریهای بسیار زیادی دارد. همچنین کمپانیهای تولید این مواد غذایی آنقدر بزرگ و قدرتمند شدهاند که قادرند با ابزارهای گوناگون این مواد را سالم و بسیار با کیفیت نشان دهند. علاوه بر مواد مضری که برای تولید بیشتر این گونه خوراکیها استفاده میشود، در مراحل تولید برخی از آنها نیز مانند چیپس از روشهای نامناسبی استفاده میشود. بهترین راه حل برای استفاده از این گونه خوراکیها، تولید آنها در خانه و با مواد با کیفیت است. ولی روشهای سخت و پیچیده تولید، خانوادهها را از تولید این خوراکیها در منزل منصرف میکند.
طبق جدیدترین گزارش روندهای جهانی، اندازه بازار جهانی چیپس سیب زمینی در سال ۲۰۱۸ به ۲۹ میلیارد دلار آمریکا رسیده است. همچنین انتظار میرود که بازار جهانی خرید چیپس سیب زمینی با توجه به افزایش تقاضا برای محصولات میان وعده در آینده بسیار رقابتی باشد.
چیپس محصولی است که، ماده اولیه آن ورقهای بسیار بسیار نازک سیبزمینی به همراه مقداری ادویه است، که به همراه روغن سرخ میشوند، اما امروزه به دلیل مضرات این محصول چرب و خوش طعم، گرایش افراد به تولید چیپس خانگی در برابر چیپسهای صنعتی و کارخانهای رو به افزایش است.
این اسنکها را بسیاری از افراد در سراسر دنیا مصرف کرده و در مهمانیها و مراسم مختلف مصرف میکنند، اما همه آنها از مضرات آن و تاثیری که روی سلامت میگذارند مطلع نیستند. از جمله ضررهای چیپسهای کارخانهای میتوان به:
از آنجا که صنعت لوازم خانگی از جمله بزرگترین صنایع، چه ازلحاظ حجم تولیدات و چه گردش اقتصادی است و مستقیما با زندگی تمام افراد جامعه در ارتباط است، توجه ویژهای را میطلبد. دستگاهی که اکنون به شرح آن میپردازیم شامل چندین فرآیند مختلف است که همگی در صنعت لوازم خانگی کاربرد گستردهای دارند، لذا حرکت به سمت ساخت این محصول فتح بابی جهت ورود به این صنعت بزرگ خواهد بود.
این ایده مطرح میشود که میتوان دستگاهی در ابعاد کوچک و معقول برای لوازم خانگی رومیزی، طراحی و تولید کرد که با قراردادن سیبزمینی پوستکنده در آن پس از مدت زمان کوتاهی چیپس با کیفیت و ماندگاری بالا تحویل دهد.
محصول هدف ما باید ابتدا فرآیند اسلایسکردن سیبزمینی پوستکنده را به صورت تمام خودکار انجام دهد و سپس بدون دخالت دست، برشها را وارد محفظه سرخ کن نماید، و پس از اضافه کردن ادویهها و طعمدهندههای دلخواه مصرف کننده، برشهای نازک سیبزمینی را بگونهای سرخ کرده که کمترین میزان روغن را مصرف نماید و در نهایت چیپس آماده شده را تحویل دهد. این فرآیندها باید در کمترین زمان ممکن صورت پذیرد.
حتی میتوان ویژگیهایی همچون قابلیت تعیین نوع چیپس(خلالی/حلقوی) و قابلیتها پوستکندن سیبزمینی و … را به محصول اضافه کرد که به صورت اقدامات امتیازی لحاظ خواهند شد.
تیمها در این مسابقه باید ابتدا پیشنهادات خود را در قالب پورپوزالهای مسابقات فرصت و با الگوی طرح مفهومی محصول، برای دبیرخانه ارسال کنند. پس از بررسی پیشنهادات اولیه، پورپوزالهای برتر برای تکمیل پیشنهادات خود فراخوان شده و برای تیمهای برتر این مرحله شرایط ساخت نمونه اولیه فراهم میشود.
نکته بسیار مهم در طراحی این دستگاه تمام اتوماتیک بودن آن و کیفیت غذایی چیپس است. همچنین میزان رطوبت و روغن جذب شده چیپس باید به گونهای باشد که چیپس سرخشده توسط نمونه اولیه دستگاه، قابلیت ماندگاری حداقل ۵ ساعت در فضای باز را داشتهباشد.
ویژگی | بیشینه حد قابل قبول(درصد وزنی) |
رطوبت | ۳ |
خاکستر کل | ۵/۴ |
روغن جذب شده | ۳۵ |
نمک ساده | ۱ |
ادویه و چاشنی | ۵/۱ |
ویژگیهای شیمیایی چیپس سرخ شده توسط نمونه اولیه محصول(برحسب درصد وزنی)
ضخامت هر برش چیپس | بین ۷/۰ تا ۸/۱ میلیمتر | |||||
بیشینه حد قابل قبول تکههای نامنطبق | نوع تکه | |||||
شکسته | برشته | ناهمگن | ||||
سوخته | سوختگی شدید | سبز | معیوب | |||
بیشینه حد قابل قبول | ۳۰ | ۱۰ | ۶ | ۵/۰ | ۲ | ۴ |
بیشینه حد قابل قبول مجموعه تکههای ناهمگن | ۱۰ | |||||
بیشینه حد قابل قبول مجموعه تکههای شکسته و برشته و ناهمگن | ۴۰ |
مهمترین عامل رغبت مردم به خرید پاکتهای چیپس موجود در بازار، راحتی استفاده و ماندگاری بالاتر آنهاست. اگر دستگاه چیپسسازی با معیارهای مطلوب کیفیتی موجود باشد، براحتی میتواند مورد اقبال خانوادههای ایرانی قرار بگیرد. همچنین این محصول بازار جهانی خوبی را میتواند تجربه کند. عمده بازار هدف این محصول استفاده خانگی آن است.همچنین بسیاری از رستورانها و تهیه اغذیه، به منظور جلب مشتری میتوانند از این دستگاه استفاده کنند .
ساخت چیپس ساز همانند سایر لوازم خانگی ما را با طیف گستردهای از علوم درگیر میکند، از مکانیک سیالات و ساخت و تولید تا برق و کنترل و صنایع غذایی. دانشجویانی که در حوزههای مهندسی به ویژه در رشتههای مرتبط با مکانیک، برق و صنایع غذایی تحصیل و فعالیت میکنند میتوانند در حوزه ساخت دستگاه چیپس ساز پا به عرصه بگذارند.
ثبت نام:
۱۲ بهمن ۱۳۹۹ تا ۲۰ بهمن ۱۳۹۹
از ۱۲ ام بهمن تا ۱۵ بهمن ثبتنام زودهنگام
افتتاحیه:
۱۳ اسفند ۱۳۹۹
بصورت مجازی و برخط
تبیین موضوعات:
۱۴ اسفند ۱۳۹۹ تا ۲۰ اسفند ۱۳۹۹
در قالب محتوای ویدئویی و وبینارهای برخط
طراحی مفهومی
۱۶ اسفند ۱۳۹۹ تا ۲۷ فروردین ۱۴۰۰
در این زمان محتوای آموزشهای رایگان (محتوای موضوعی)در اختیار تیمها قرار میگیرد.
ارزیابی فاز اول
۲۸ فروردین ۱۴۰۰ تا ۳ اردیبهشت ۱۴۰۰
تیمها پس از اعلام نتایج اولیه، ۳ روز برای اعتراض مهلت دارند. (اعلام نتایج نهایی:۹/۲/۱۴۰۰)
طراحی اولیه
۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ تا ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
تیمها در این مرحله راهبر داشته و منتوری میشوند.
ارزیابی فاز دوم
۱۰ خرداد ۱۴۰۰ تا ۱۷ خرداد ۱۴۰۰
تیمها پس از اعلام نتایج اولیه، ۲ روز برای اعتراض مهلت دارند. (اعلام نتایج نهایی:۲۱/۳/۱۴۰۰)
ساخت محصول
۱ تیر ۱۴۰۰ تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۰
تیمهای برتر در این فاز علاوه بر دریافت گرنت ساخت، راهبری نیز میشوند.
فاز سوم
تیمها پس از گذراندن دوره توانمندسازی در مناطق، در این فاز به تهیه نمونه اولیه محصول خود میپردازند. هر تیم در این مرحله هم برای تهیه محصول راهبری(منتوری) میشوند. لازم به ذکر است طی فرآیند ساخت، تیمها موظفاند به صورت دورهای گزارش عملکرد خود را به برگزارکننده در الگویی مشخص ارائه دهند.
اختتامیه
۲۸ مهر ۱۴۰۰ تا ۳۰ مهر ۱۴۰۰
نمونه ساخته شده توسط هر تیم که الزامات خواستهشده مسابقه را دارا باشد در این مرحله به سرمایهگذاران ارائه میشود. در قالب این رویداد که در محل برگزاری اختتامیه برگزار خواهدشد، برای تیمهای برتر متناسب با مذاکراتی که تیمها با سرمایهگذاران دارند، جذب سرمایه صورت میگیرد.
در این مرحله با معرفی تیمهای برتر و تقدیر از آنها مسابقه به پایان میرسد.
1. تمامی دانشجویان و فارغالتحصیلان رشتههای فنی و مهندسی، علوم پایه و علوم پزشکی که علاقهمند به موضوعات فرصتهای مختلف رویداد باشند میتوانند در رویداد ثبتنام نمایند.
2. ثبت نام در رویداد در قالب گروههای 2 تا 5 نفره انجام میشود.
3. ثبت نام تنها به صورت اینترنتی و از طریق وب سایت رویداد به نشانی www.oppevent.ir خواهد بود.
4. بعد از پایان ثبتنام در بازه زمانی مشخصی امکان اضافه کردن اعضا به تیم وجود دارد به شرط اینکه نفرات تیم از 5 نفر بیشتر نشوند.
5. همهی شرکت کنندگان در رویداد فقط میتوانند در یک گروه عضویت داشته باشند.
6. در زمان ثبتنام گروهها موظفند سرگروه و اسم گروه خود را نیز مشخص نمایند؛ سرگروه رابط بین برگزار کنندگان رویداد و سایر اعضای گروه میباشد.
7. پس از تکمیل ثبتنام در رویداد امکان عودت وجه ثبتنام وجود ندارد.
8. زمان بندی اعلام شده رویداد در صورت صلاح دید کادر داوری و برگزاری ممکن است دستخوش تغییر شود که در این صورت به اطلاع تمام شرکت کنندگان خواهد رسید.
9. رویداد طی فاز های مختلف برگزار میشود و تیمهایی که در هر فاز امتیاز لازم را کسب کرده باشند به فاز بعدی راه پیدا خواهند کرد.
10. قضاوت هر فاز بر عهده کمیته داوری است که توسط تیم برگزاری رویداد معرفی خواهند شد.
11. فرصت اعتراض به نتایج برای همه تیمها در نظر گرفته میشود اما در معیار های داوری که از ابتدا در دفترچه راهنمای هر یک از فرصتهای رویداد اعلام میشوند تغییری ایجاد نخواهد شد.
12. طرح هایی که توسط گروهها در هر فاز ارائه میشوند باید تابع قوانین و معیارها و خواستههای تعریف شده از جانب تیم برگزارکننده رویداد باشند؛ بدیهی است طرحها و ایدههای ناقض قوانین با صلاح دید کمیته داوری از ادامه رویداد حذف خواهند شد.
13. تعیین تیمهای برتر توسط کمیته داوری رویداد صورت خواهد گرفت و جوایز نقدی و غیر نقدی که از جانب برگزار کننده اعلام شده است به تیم های برتر اعطا خواهد شد.
14. جوایز غیر نقدی که برای تیم های برتر در نظر گرفته شده نظیر شتابدهی تا ایجاد شرکت دانش بنیان و یا ارتباط با صنعت توسط تیم رویداد انجام خواهد شد اما دستیابی به نتیجه مطلوب در گرو تلاش و پشتکار تیمها است.
15. مالکیت ایدهها و طرحهایی که توسط تیمها ارائه شده است در اختیار خود تیمها میباشد.
16. در هر محور رویداد تیمهایی که به فاز ساخت محصول نمونه راه پیدا میکنند در ازای تعهد به ساخت محصول از تیم برگزاری کمک هزینه مالی متناسب با هزینه های ساخت طرح خود و همچنین سایر امکانات مورد نیاز را دریافت خواهند کرد. به عبارتی تیمهای برتر در این فاز به عنوان هستههای فناور شتابدهنده کاشف طوبی فرایندهای ساخت را دنبال خواهند کرد.
17. عمده مراحل رویداد به صورت مجازی برگزار خواهد شد اما برای تیمهایی که به کارگاههای حضوری دعوت میشوند امکانات اسکان نیز در نظر گرفته میشود.
18. ثبت نام در رویداد به معنای پذیرش تمام قوانین مسابقه و داوریها توسط گروههای شرکت کننده میباشد.
19. تمامی افراد شرکت کننده باید به موازین شرعی و اخلاق حرفهای پایبنده بوده و حافظ اعتبار و احترام گروه خود و سایر گروههای شرکت کننده باشند.
بنیاد ملی نخبگان به همت شرکت کاشـف
به برگزاری ســری مسابقات فرصــت در قالب رویدادهای رقابتی مســـئلهمحـور، حول نیازها و فــرصتهای اقتصادی مبتنی بر ظـرفیت های فناورانه و نوآورانه مـیپردازد.
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شرکت کاشف میباشد.