طراحی و ساخت بستر آب‌کشت

هیدروپونیک

طرح رویداد هیدروپونیک

مقدمه

طبق اعلام مسئولان وزارت جهاد کشاورزی نیاز سالانه ایران به نهاده‌های دام و طیور در حدود ۱۹ میلیون تن است که بخش اعظمی از این نیاز در حال حاضر از طریق واردات تامین و سالانه حدود سه میلیارد دلار صرف واردات نهاده‌های دامی می‌شود. به‌طور دقیق‌تر، اکنون بیش از ۶ میلیون تن ذرت، ۵/۲ میلیون تن دانه و کنجاله سویا و نزدیک به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن جو از کشور‌های مختلف وارد کشور می‌شود. این درحالی است که به عنوان مثال کشور ما در بحث تولبد گندم خودکفا است. حل این تناقض نیازمند ارائه راهکارهایی نوآورانه همراه با بکارگیری فناوری‌های نو در شرایط کمبود منابع آبی در کشور است. یکی از این راهکارها کشت علوفه در بستر آب‌کشت است.

هیدروپونیک که به آن «آب‌کشت» هم گفته می‌شود، درواقع گونه‌ای از کشت گیاهان است که در آن با حذف خاک، پرورش گیاه در آب انجام شده و املاح و مواد مغذی نیز به‌صورت کنترل شده به گیاه داده می‌شود.

در این نوع کشت لازم است فردی که از تخصص و دانش کافی برخوردار است، نیازهای غذایی گیاه را اندازه‌گیری کرده و عناصر مختلف را به میزان مورد نیاز گیاه به آن برساند. همین ویژگی باعث می‌شود نتوان با رویکرد سنتی که گاهی در کشت خاکی شاهد آن هستیم، در حوزه هیدروپونیک وارد شد و فعالیت کرد.
افزون بر این، در یک گلخانه هیدروپونیک عواملی همچون حرارت، نور، رطوبت و حتی محلول‌دهی به گیاه از یک برنامه زمان‌بندی شده مشخص تبعیت می‌کند. این باعث می‌شود تجهیزات مختلفی برای انجام کشاورزی به‌صورت هیدروپونیک مورد نیاز باشد که همین مسئله سرمایه مورد نیاز برای کار را به‌شکل قابل‌توجهی افزایش می‌دهد.

بارزترین خصیصه کشاورزی به شیوه هیدروپونیک کاهش چشم‌گیر مصرف آب است. این مسئله برای کشور ما که در حوزه منابع آبی شرایط نامطلوبی دارد، از اهمیت زیادی برخوردار است. آمار مختلفی از میزان مصرف آب در بخش کشاورزی منتشر می‌شود که بین ۷۰ تا بیش از ۹۰ درصد کل مصرف آب کشور متغیر است. همین نسبت برای کشوری همچون ایران که در منطقه‌ای کم‌آب و کم‌بارش واقع شده، نشان از اهمیت کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی دارد؛ مسأله‌ای که هیدروپونیک می‌تواند یکی از راه‌کارهای حل آن باشد. از قضا اقلامی که قابلیت کشت به‌صورت هیدروپونیک را دارند، از نظر میزان مصرف آب پرمصرف به‌شمار می‌روند. گونه‌های مختلف صیفی‌جات و سبزیجات ازجمله اقلامی هستند که به این شکل کشت می‌شود.

تعریف مسئله هیدروپونیک

در سال‌های اخیر استفاده از سیستم کشت هیدروپونیک در گلخانه‌های کشور بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. سیستم کشت هیدروپونیک عمودی در حقیقت یک روش بسترساز برای کشت هیدروپونیک است که با افزایش تراکم کشت گیاه سبب افزایش بهره وری از یک مساحت ثابت تحت کشت می‌شود.

با استفاده از این روش کشت و با توجه به هزینه اولیه آن که معادل سایر روش‌های بسترسازی معمول است، می‌توان راندمان تولید محصول در گلخانه یا زمین مورد نظر را تا ۳۰ درصد افزایش داد و با توجه به ثابت ماندن هزینه‌های مربوط به گرمایش و سرمایش و همچنین هزینه‌های بسترسازی، میزان تولید خالص نیز افزایش می‌یابد. این روش قبلاً در کشور‌های دیگر با موفقیت اجرا شده است و برای کشت انواع میوه و سبزی و حتی گل‌های کوچک بسیار مناسب است و با اعمال تغییرات اندکی در نحوه پیاده سازی سیستم می‌تواند تقریباً در هر گلخانه‌ای مورد استفاده قرار گیرد.

از این روش به دلیل کاهش چشمگیر مصرف آب می‌توان در مناطق کم آب کشور نیز استفاده کرد. همچنین این روش کشت، قابلیت انطباق با روش کشت آکوپونیک و سیستم‌های هیدروپونیک را نیز داراست. در این مسابقه قرار است تیم‌های دانشجویی با طراحی و ایجاد بستر مناسب آب‌کشت برای تولید علوفه دام در فضایی با عرض ۱ متر و طول ۴ متر در ارتفاع ۳ متر به رقابت بپردازند.

صاحبان و ذی‌نفعان مسئله

صاحبان و ذی‌نفعان این مسئله می‌توانند سازمان‌های سیاست‌گذاری و حاکمیتی در حوزه آب، کشاورزی و دام و طیور،  باشند. همچنین صنایع کشارزی از مشتریان اصلی این مسئله اند.

صاحبان یا ذی‌نفعان این طرح در نهایت می‌تواند مردم باشند زیرا با اجرای این طرح علاوه بر امکان استفاده از زیبایی‌های این محصول و استفاده در دکوراسیون داخلی، می‌توانند به محصولات گیاهی مورد علاقه، سالم و تازه دسترسی داشته باشند.

دهه آخر اسفند 1399 به مدت 4 هفته

هفته سوم فروردین 1400

هفته آخر فروردین 1400 به مدت 4 هفته

هفته آخر اردیبهشت 1400

مهلت 7 روزه

هفته اول خرداد 1400

دوره توانمندسازی و تیم سازی
برگزاری در خرداد 1400

برگزاری در تیر و مرداد 1400

برگزاری در شهریور 1400

دهه آخر شهریور 1400

برایان تریسی
طراحی
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد.
مهتاب حسینی
توسعه
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد.
اک دمیر
تحلیلگر
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد.
دیانا هاچ
بنیانگذار
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد.

فرصت یک سری رویداد و مسابقه با تمرکز بر نیاز ها و مسائل کشور است که به توانمندسازی اجتماع نخبگانی مبتنی بر مهارت های لازم جهت ایجاد کسب و کار به صورت مسئله محور می پردازد.
رویداد ملی فرصت در 4 حوزه مختلف برگزار می شود که در هر حوزه تمرکز بر روی یک یا دو موضوع مشخص می باشد:
1) لوازم خانگی: فرصت طراحی و ساخت چیپس‌ساز خانگی و فرصت طراحی و ساخت جعبه‌های ضد عفونی‌کننده
2) کشاورزی نوین: فرصت طراحی و ساخت بستر آب کشت
3) اتوماسیون صنعتی: فرصت طراحی و ساخت اتوماسیون تجهیزات ماشین‌کاری
4) صنعت دریایی: فرصت طراحی و ساخت قفس دریایی
برای کسب اطلاعات تکمیلی در مورد هر موضوع می‌توانید به صفحه مربوط به هر حوزه در سایت رویداد مراجعه کنید.

شرکت کاشف طوبی با همکاری بنیاد ملی نخبگان در قالب طرح شهید بابایی برگزارکننده این رویداد می باشد اما لازم به ذکر است در حوزه های مختلف برگزاری رویداد حامیان تخصصی نیز تیم برگزاری رویداد را همراهی می‌کنند.

شرکت کنندگان رویداد فرصت با قرار گرفتن در یک موقعیت و مواجهه کل گرا با یک مسئله، تلاش می‌کنند دانش، مهارت و دیگر منابع لازم برای حل مسئله را به دست آورند. در این حالت، یادگیری همراه با هدف و انگیزه خواهد بود و شرکت کننده در زمان نه چندان طولانی بازخورد آن چه را یادگرفته دریافت می‌کند.
در کنار جنبه های آموزشی رویداد جوایز و امتیازاتی که برای تیم‌های برتر در نظر گرفته شده نظیر شتابدهی برای راه اندازی یک کسب وکار دانش بنیان و حمایت از آن‌ها تا ایجاد اشتغال نافع و پایدار، تسهیل ارتباط بین جامعه نخبگان با صنعت از طریق معرفی تیم‌های توانمند جهت حل مسائل فناورانه کشور، آشنایی با نیازهای بازار و صنعت و توانمند سازی تیم‌ها برای ایجاد کسب وکار حول فرصت های نوآورانه جامعه و ... می تواند مشوق شما جهت شرکت در این رویداد باشد.

• اعطای جایزه نقدی به تیم های اول تا سوم به ترتیب # ، # و # میلیون تومان
• اعطای امتیاز بنیاد ملی نخبگان به افراد تیم های برتر
• شتابدهی و انجام حمایت‌های لازم جهت تبدیل تیم‌های برتر به شرکت‌های دانش بنیان
• معرفی تیم‌های برتر به فعالان صنایع مرتبط و مهیا کردن شرایط جهت الحاق تیم ها به شرکت‌های توانمند

ثبت نام به صورت گروهی انجام می شود اما اگر هم اکنون امکان تشکیل تیم را ندارید نگران نباشید چرا که در مراحل بعدی نیز امکان اضافه کردن افراد به تیم را خواهید داشت؛ برای ثبت نام با مراجعه به وب سایت رویداد به نشانی www.oppevent.ir می‌توانید در گروه‌های 1 تا 5 نفره ثبت نام نمایید.

هزینه ثبت نام برای هر گروه در هر یک از فرصت‌های رویداد # هزار تومان می‌باشد؛ همچنین می‌توانید از کدهای تخفیفی که در شبکه‌های اجتماعی رویداد و یا سایر راه های ارتباطی در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد نیز استفاده کنید.

گروه‌ها می‌توانند بسته به علاقه و توانمندی که در خودشان می‌بینند در حوزه‌های مختلف رویداد ثبت‌نام و فعالیت نمایند اما از آنجایی که موفقیت در هر حوزه نیازمند تلاش و پیگیری اعضای گروه دارد شاید این کار منجر به عدم دستیابی به نتیجه مطلوب و مورد نظر گروه گردد.

با توجه به شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا کلیه مراحل ابتدایی رویداد در تمامی فرصت‌ها به صورت مجازی برگزار خواهد شد اما برای گروه‌های برتر هر فرصت در فازهای پایانی، یک مرحله‌ی حضوری یک هفته‌ای نیز در نظر گرفته شده است که طی آن تیم‌ها ضمن ورکشاپ تیمی‌نو، دوره تیم‌سازی و توانمندسازی را می‌گذارانند؛ که محل برگزاری آن بسته به فرصت‌ها و حوزه‌های آن متفاوت است.(امکانات اسکان گروه‌های دعوت شده به این مرحله توسط تیم برگزاری فراهم خواهد شد.)

با توجه به گستردگی موضوعات رویداد و تمایل به استفاده از ظرفیت‌های بومی و صنعتی مناطق مختلف کشورمان برای هر فرصت یک قطب انتخاب شده است:
1) لوازم خانگی: اصفهان
2) کشاورزی نوین: کرمان
3) اتوماسیون صنعتی: تبریز
4) صنعت دریایی: جزیره کیش
مجددا لازم به ذکر است تنها مراحل پایانی که نیازمند گردهمایی تیم‌های برتر است، در این مناطق برگزار خواهد شد و سایر مراحل به صورت مجازی خواهد بود.

مدت‌زمان برگزاری رویداد از افتتاحیه تا اختتامیه برای هر فرصت در حدود 30 هفته برنامه ریزی شده است؛ از طرفی لازم به ذکر است که عمده‌ی این زمان مربوط به فرآیند ساخت محصول اولیه می‌باشد که صرفا تیم‌های برتر با آن درگیر خواهند شد و برای سایر تیم‌های شرکت کننده رویداد بین 4 تا 10 هفته زمان بر خواهد برد.

افتتاحیه رسمی رویداد در #ام اسفند ماه برگزار خواهد شد همچنین می‌توانید برای اطلاع دقیق از زمان و شرایط برگزاری افتتاحیه سایت و کانال تلگرامی رویداد را دنبال کنید.

از آنجایی که رویداد طی فازهای مختلفی برگزار می‌شود و در هر فاز خواسته‌های مشخصی از گروه‌های شرکت‌کننده دارد تلاش تیم برگزاری بر این است که در طی هر فاز محتوای متناسب و کارآمدی را در اختیار شرکت‌کنندگان قرار دهد؛ جهت اطلاع از کم و کیف این آموزش‌ها می‌توانید به دفترچه راهنمای مربوط به هر فرصت که در وب سایت رویداد قابل دسترسی است مراجعه کنید.

تمام محتوی های آموزشی در صفحه کاربری مربوط به هر گروه که بعد از ثبت‌نام در اختیار تیم‌ها قرار می‌گیرد قابل دسترسی خواهد بود.

با مراجعه به سایت رویداد به نشانی www.oppevent.ir و رفتن به صفحه مربوط به هر موضوع می‌توانید دفترچه راهنمای موضوع مربوطه را دریافت و مطالعه نمایید همچنین اگر باز هم ابهامی برای شما وجود داشت می‌توانید از بخش پرسش و پاسخ وب سایت رویداد(تیکت) استفاده نمایید.

برای شرکت در رویداد نیاز به مهارت و توانایی خاصی ندارید در واقع در طی دوره شما مهارت‌های لازم برای دستیابی به یک محصول مطلوب را کسب خواهید کرد بخصوص که بعد از طی مراحل اولیه برای هر گروه یک منتور توانمند تعیین می‌شود و می توانید ابهامات خود را از آن طریق برطرف نمایید.

مهم ترین پارامتر برای شرکت موفق در رویداد، علاقه به موضوع و پشتکار جهت دستیابی به نتیجه مطلوب می باشد از این رو تمامی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته‌های فنی و مهندسی، علوم پایه و علوم پزشکی که علاقه‌مند به موضوعات فرصت‌های مختلف رویداد باشند می‌توانند در رویداد شرکت کنند؛ اما از طرفی دیگر اگر اعضای گروه خود را به گونه ای انتخاب کنید که از رشته های متفاوت اما مرتبط با موضوع باشد امکان موفقیت شما بالاتر خواهد بود. برای گروه‌هایی که برخی از اعضای آن، از دانشجویان نخبه و مستعد برتر و نیز دانشجویان با معدل بالای 18 باشند، امتیازات ویژه‌ای درنظرگرفته شده است.

رویداد در هر فرصت طی 4 فاز انجام می‌شود و گروه‌هایی که طی هر فاز امتیاز لازم را کسب کنند واجد شرایط لازم برای ورود به فاز بعدی خواهند بود؛ به طور مختصر فاز اول طراحی مفهومی، فاز دوم طراحی اولیه، فاز سوم تکمیل ایده و فاز چهارم نیز ساخت محصول خواهد بود. جهت اطلاع دقیق از معیارهای قضاوت طرح‌ها و شیوه نمره‌دهی می‌توانید به دفترچه راهنمای هر موضوع مراجعه نمایید.

در هر فرصت، 3 تیم به فاز ساخت راه پیدا می‌کنند؛ برگزار کنندگان رویداد علاوه بر تامین فضای مناسب کارگروهی مورد نیاز هر تیم، کمک هزینه مالی نیز در اختیار تیم‌ها برای ساخت محصول قرار خواهند داد.

تمامی اعضای تیم‌های برتر که طرح‌های شایسته‌ای را در رویداد ارائه کرده باشند سزاوار دریافت امتیاز نخبگی خواهند بود و به بنیاد معرفی خواهند شد و متناسب باب دستورالعمل‌های بنیاد ملی نخبگان به ایشان امتیاز نخبگی تعلق خواهد گرفت.

از آنجایی که رویداد در فازهای مختلف برگزار می‌شود و برای ارائه گزارش هر فاز یک محدودیت زمانی مشخص شده است و تنها گروه‌هایی که امتیاز لازم را کسب کرده باشند وارد فاز بعدی رویداد می‌شوند، گروه‌ها تنها به شرطی می‌توانند محور ثبت‌نامی خود را تغییر دهند که گزارش‌های مربوطه را در زمان مشخص ارائه کرده باشند.

1. تمامی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته‌های فنی و مهندسی، علوم پایه و علوم پزشکی که علاقه‌مند به موضوعات فرصت‌های مختلف رویداد باشند می‌توانند در رویداد ثبت‌نام نمایند.
2. ثبت نام در رویداد در قالب گروه‌های 1 تا 5 نفره انجام می‌شود.
3. ثبت نام تنها به صورت اینترنتی و از طریق وب سایت رویداد به نشانی www.oppevent.ir خواهد بود.
4. بعد از پایان ثبت‌نام در بازه زمانی مشخصی امکان اضافه کردن اعضا به تیم وجود دارد به شرط اینکه نفرات تیم از 5 نفر بیشتر نشوند.
5. همه‌ی شرکت کنندگان در رویداد فقط می‌توانند در یک گروه عضویت داشته باشند.
6. در زمان ثبت‌نام گروه‌ها موظفند سرگروه و اسم گروه خود را نیز مشخص نمایند؛ سرگروه رابط بین برگزار کنندگان رویداد و سایر اعضای گروه می‌باشد.
7. پس از تکمیل ثبت‌نام در رویداد امکان عودت وجه ثبت‌نام وجود ندارد.
8. زمان بندی اعلام شده رویداد در صورت صلاح دید کادر داوری و برگزاری ممکن است دستخوش تغییر شود که در این صورت به اطلاع تمام شرکت کنندگان خواهد رسید.
9. رویداد طی فاز های مختلف برگزار می‌شود و تیم‌هایی که در هر فاز امتیاز لازم را کسب کرده باشند به فاز بعدی راه پیدا خواهند کرد.
10. قضاوت هر فاز بر عهده کمیته داوری است که توسط تیم برگزاری رویداد معرفی خواهند شد.
11. فرصت اعتراض به نتایج برای همه تیم‌ها در نظر گرفته می‌شود اما در معیار های داوری که از ابتدا در دفترچه راهنمای هر یک از فرصت‌های رویداد اعلام می‌شوند تغییری ایجاد نخواهد شد.
12. طرح هایی که توسط گروه‌ها در هر فاز ارائه می‌شوند باید تابع قوانین و معیارها و خواسته‌های تعریف شده از جانب تیم برگزارکننده رویداد باشند؛ بدیهی است طرح‌ها و ایده‌های ناقض قوانین با صلاح دید کمیته داوری از ادامه رویداد حذف خواهند شد.
13. تعیین تیم‌های برتر توسط کمیته داوری رویداد صورت خواهد گرفت و جوایز نقدی و غیر نقدی که از جانب برگزار کننده اعلام شده است به تیم های برتر اعطا خواهد شد.
14. جوایز غیر نقدی که برای تیم های برتر در نظر گرفته شده نظیر شتابدهی تا ایجاد شرکت دانش بنیان و یا ارتباط با صنعت توسط تیم رویداد انجام خواهد شد اما دستیابی به نتیجه مطلوب در گرو تلاش و پشتکار تیم‌ها است.
15. مالکیت ایده‌ها و طرح‌هایی که توسط تیم‌ها ارائه شده است در اختیار خود تیم‌ها می‌باشد.
16. در هر محور رویداد تیم‌هایی که به فاز ساخت محصول نمونه راه پیدا می‌کنند در ازای تعهد به ساخت محصول از تیم برگزاری کمک هزینه مالی متناسب با هزینه های ساخت طرح خود و همچنین سایر امکانات مورد نیاز را دریافت خواهند کرد. به عبارتی تیم‌های برتر در این فاز به عنوان هسته‌های فناور شتابدهنده کاشف طوبی فرایندهای ساخت را دنبال خواهند کرد.
17. عمده مراحل رویداد به صورت مجازی برگزار خواهد شد اما برای تیم‌هایی که به کارگاه‌های حضوری دعوت می‌شوند امکانات اسکان نیز در نظر گرفته می‌شود.
18. ثبت نام در رویداد به معنای پذیرش تمام قوانین مسابقه و داوری‌ها توسط گروه‌های شرکت کننده می‌باشد.
19. تمامی افراد شرکت کننده باید به موازین شرعی و اخلاق حرفه‌ای پایبنده بوده و حافظ اعتبار و احترام گروه خود و سایر گروه‌های شرکت کننده باشند.

نظر خود را بنویسید

جزئیات رویداد
  • روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
  • تاریخ شروع رویداد
    بهمن ۱, ۱۳۹۹ ۱۲:۰۰
  • تاریخ پایان رویداد
    شهریور ۲۶, ۱۴۰۰ ۱۸:۰۰
  • وضعیت
    نزدیک
  • برگزارکننده
  • دسته بندی
  • آدرس
    نامشخص
  • تلفن تماس
    02166032729
  • آدرس پست الکترونیکی
    info@oppevent.ir
  • فکس
    02166032729
حامیان