اتوماسیون تجهیزات ماشین کاری

مقدمه

اتوماسیون به معنی استفاده از ابزارهای کنترلی (مثلاً کامپیوتر) به جای انسان به منظور هدایت و کنترل ماشین آلات صنعتی و پروسه‌های تولید است. اتوماسیون به بهره‌گیری از سامانه‌های کنترل(مثل کنترل عددی، کنترل منطقی قابل برنامه ریزی، و دیگر سیستم‌های کنترل صنعتی)، مکانیکی و الکترونیکی به کمک رایانه ها برای پایش (کنترل) خط تولید گفته می‌شود، که در آن هدف، کاهش نیاز به دخالت انسان است.

به طور کلی برخی از مزایای اتوماسیون از این قبیل اند:

– تکرارپذیری فعالیت‌ها و فرایندها

– افزایش کیفیت محصولات تولیدی

– افزایش سرعت تولید (کمیت تولید)

– کنترل کیفیت دقیق‌تر و سریع‌تر

– کاهش پسماندهای تولید (ضایعات)

– افزایش بهره وری واحدهای صنعتی

– بالا بردن ضریب ایمنی برای نیروی انسانی و کاستن از فشارهای روحی و جسمی

تعریف مسأله

درصنعت، به دستگاه­هایی که از طریق براده برداری و یا اعمال تغییر شکل بر روی مواد اولیه، محصول مورد نظر را تولید می­نمایند، اصطلاحا “دستگاه ماشین کاری” گفته می­شود. همزمان با شکل­گیری صنعت و با پیشرفت آن،  انواع و اقسام ماشین آلات و دستگاه­های ماشین کاری، در تنوع و اندازه­های مختلف طراحی و تولید شده  که در حال کار  و بهره برداری می­باشند.

با پیشرفت صنعت و تکنولوژی به خصوص در استفاده از انواع روش‌های ساخت و تولید، امروزه موضوع مهم و تعیین کننده در صنعت موضوع زمان، استفاده از نیروی انسانی و کاهش هزینه می‌باشد. بنابراین علاوه بر پیشرفت‌ها و توسعه‌ها در زمینه ماشین‌کاری در همین جهت، یک راهکار نیز می‌تواند بهبود شرایط عملکردی دستگاه‌های قدیمی باشد. دستگاه‌های ماشین‌کاری از جمله دستگاه‌های پرکاربرد در صنایع مختلف هستند که بهبود عملکرد آن‌ها در یک مجموعه می‌تواند تاثیر فراوان بر نرخ تولید و کاهش هزینه‌های تولید داشته باشد.

دستگاه‌های ماشین کاری به صورت کلی در دو دسته ماشین‌های یونیورسال و کنترل عددی رایانه ای (خودکار- CNC) در صنعت وجود دارند که با توجه به هزینه بالای تعویض و جایگزینی ماشین های یونیورسال، یک راه حل جهت افزایش سرعت تولید، تبدیل ماشین‌های یونیورسال به ماشین‌های CNC می‌باشد که این امر با ایجاد یک طرح دقیق و صنعتی قابل اجرا خواهد بود.

هدف ما در این مسابقه این است که تیم‌ها با بررسی دستگاه‌های قدیمی، انتخاب و تعیین مکانیزم‌ها، انتخاب و سایز کردن موتورها، جانمایی تجهیزات مورد نیاز، سیستم پردازش و کنترل مرکزی و کد نویسی متناسب و… به طراحی و اجرای اتوماسیون دستگاه انتخابی خود و تبدیل آن به دستگاه CNC بپردازند. همچنین نکته مهم در این مسأله جانمایی تجهیزات بر روی ماشین های قدیمی می باشد که مستلزم شناخت کامل، مدلسازی و بررسی دقیق خواهد بود.

 

تیم‌ها در این مسابقه باید ابتدا پیشنهادات خود را در قالب پورپوزال‌های مسابقات فرصت و با الگوی طرح مفهومی محصول، برای دبیرخانه ارسال کنند. پس از بررسی پیشنهادات اولیه، پورپوزال‌های برتر برای تکمیل پیشنهادات خود فراخوان شده و برای تیم‌های برتر این مرحله شرایط ساخت نمونه اولیه فراهم‌ می‌شود.

جامعه هدف و مصرف کنندگان

طرح فوق می تواند به طور کلی به اکثر صنایع بزرگ و حتی کارگاه‌های کوچک کمک کند. با محقق شدن اهداف این طرح در خطوط تولید نرخ تولید افزایش یافته و همچنین درصد خطا کاهش پیدا خواهد کرد. از جمله مخاطبان هدف این طرح می‌توان به شرکت‌های خودرو سازی، تامین کنندگان قطعات خودرو، کارگاه‌های تولیدی، ماشین سازی، قالب سازی و … اشاره کرد.

تخصص مورد نیاز برای ایجاد و توسعه محصول

طراحی و اجرای اتوماسیون تجهیزات ماشین‌کاری علوم مکانیک (ساخت و تولید، طراحی کاربردی)، رباتیک و مکاترونیک، مهندسی برق و… را درگیر می‌کند. دانشجویانی که در حوزه‌های مهندسی به ویژه در رشته‌های مرتبط با مکانیک، برق و … فعالیت می‌کنند می‌توانند در این فرصت پا به عرصه بگذارند.

اشتراک گذاری رویداد

۱۲ بهمن ۱۳۹۹ تا ۲۰ بهمن ۱۳۹۹
از ۱۲ ام بهمن تا ۱۵ بهمن ثبت‌نام زودهنگام

۱۳ اسفند ۱۳۹۹
بصورت مجازی و برخط

۱۴ اسفند ۱۳۹۹ تا ۲۰ اسفند ۱۳۹۹
در قالب محتوای ویدئویی و وبینارهای برخط

۱۶ اسفند ۱۳۹۹ تا ۲۷ فروردین ۱۴۰۰
در این زمان محتوای آموزش‌های رایگان (محتوای موضوعی)در اختیار تیم‌ها قرار می‌گیرد.

۲۸ فروردین ۱۴۰۰ تا ۳ اردیبهشت ۱۴۰۰
تیم‌ها پس از اعلام نتایج اولیه، ۳ روز برای اعتراض مهلت دارند. (اعلام نتایج نهایی:۹/۲/۱۴۰۰)

۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ تا ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
تیم‌ها در این مرحله راهبر داشته و منتوری می‌شوند.

۱۰ خرداد ۱۴۰۰ تا ۱۷ خرداد ۱۴۰۰
تیم‌ها پس از اعلام نتایج اولیه، ۲ روز برای اعتراض مهلت دارند. (اعلام نتایج نهایی:۲۱/۳/۱۴۰۰)

۱ تیر ۱۴۰۰ تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۰
تیم‌های برتر در این فاز علاوه بر دریافت گرنت ساخت، راهبری نیز می‌شوند.

تیم‌ها پس از گذراندن دوره توانمندسازی در مناطق، در این فاز به تهیه نمونه اولیه محصول خود می‌پردازند. هر تیم در این مرحله هم برای تهیه محصول راهبری(منتوری) می‌شوند. لازم به ذکر است طی فرآیند ساخت، تیم‌ها موظف‌اند به صورت دوره‌ای گزارش عملکرد خود را به برگزارکننده در الگویی مشخص ارائه دهند.

۲۸ مهر ۱۴۰۰ تا ۳۰ مهر ۱۴۰۰
نمونه ساخته شده توسط هر تیم که الزامات خواسته‌شده مسابقه را دارا ‌باشد در این مرحله به سرمایه‌گذاران ارائه می‌شود. در قالب این رویداد که در محل برگزاری اختتامیه برگزار خواهد‌شد، برای تیم‌های برتر متناسب با مذاکراتی که تیم‌ها با سرمایه‌گذاران دارند، جذب سرمایه صورت می‌گیرد.
در این مرحله با معرفی تیم‌های برتر و تقدیر از آن‌ها مسابقه به پایان می‌رسد.

1. تمامی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته‌های فنی و مهندسی، علوم پایه و علوم پزشکی که علاقه‌مند به موضوعات فرصت‌های مختلف رویداد باشند می‌توانند در رویداد ثبت‌نام نمایند.
2. ثبت نام در رویداد در قالب گروه‌های 2 تا 5 نفره انجام می‌شود.
3. ثبت نام تنها به صورت اینترنتی و از طریق وب سایت رویداد به نشانی www.oppevent.ir خواهد بود.
4. بعد از پایان ثبت‌نام در بازه زمانی مشخصی امکان اضافه کردن اعضا به تیم وجود دارد به شرط اینکه نفرات تیم از 5 نفر بیشتر نشوند.
5. همه‌ی شرکت کنندگان در رویداد فقط می‌توانند در یک گروه عضویت داشته باشند.
6. در زمان ثبت‌نام گروه‌ها موظفند سرگروه و اسم گروه خود را نیز مشخص نمایند؛ سرگروه رابط بین برگزار کنندگان رویداد و سایر اعضای گروه می‌باشد.
7. پس از تکمیل ثبت‌نام در رویداد امکان عودت وجه ثبت‌نام وجود ندارد.
8. زمان بندی اعلام شده رویداد در صورت صلاح دید کادر داوری و برگزاری ممکن است دستخوش تغییر شود که در این صورت به اطلاع تمام شرکت کنندگان خواهد رسید.
9. رویداد طی فاز های مختلف برگزار می‌شود و تیم‌هایی که در هر فاز امتیاز لازم را کسب کرده باشند به فاز بعدی راه پیدا خواهند کرد.
10. قضاوت هر فاز بر عهده کمیته داوری است که توسط تیم برگزاری رویداد معرفی خواهند شد.
11. فرصت اعتراض به نتایج برای همه تیم‌ها در نظر گرفته می‌شود اما در معیار های داوری که از ابتدا در دفترچه راهنمای هر یک از فرصت‌های رویداد اعلام می‌شوند تغییری ایجاد نخواهد شد.
12. طرح هایی که توسط گروه‌ها در هر فاز ارائه می‌شوند باید تابع قوانین و معیارها و خواسته‌های تعریف شده از جانب تیم برگزارکننده رویداد باشند؛ بدیهی است طرح‌ها و ایده‌های ناقض قوانین با صلاح دید کمیته داوری از ادامه رویداد حذف خواهند شد.
13. تعیین تیم‌های برتر توسط کمیته داوری رویداد صورت خواهد گرفت و جوایز نقدی و غیر نقدی که از جانب برگزار کننده اعلام شده است به تیم های برتر اعطا خواهد شد.
14. جوایز غیر نقدی که برای تیم های برتر در نظر گرفته شده نظیر شتابدهی تا ایجاد شرکت دانش بنیان و یا ارتباط با صنعت توسط تیم رویداد انجام خواهد شد اما دستیابی به نتیجه مطلوب در گرو تلاش و پشتکار تیم‌ها است.
15. مالکیت ایده‌ها و طرح‌هایی که توسط تیم‌ها ارائه شده است در اختیار خود تیم‌ها می‌باشد.
16. در هر محور رویداد تیم‌هایی که به فاز ساخت محصول نمونه راه پیدا می‌کنند در ازای تعهد به ساخت محصول از تیم برگزاری کمک هزینه مالی متناسب با هزینه های ساخت طرح خود و همچنین سایر امکانات مورد نیاز را دریافت خواهند کرد. به عبارتی تیم‌های برتر در این فاز به عنوان هسته‌های فناور شتابدهنده کاشف طوبی فرایندهای ساخت را دنبال خواهند کرد.
17. عمده مراحل رویداد به صورت مجازی برگزار خواهد شد اما برای تیم‌هایی که به کارگاه‌های حضوری دعوت می‌شوند امکانات اسکان نیز در نظر گرفته می‌شود.
18. ثبت نام در رویداد به معنای پذیرش تمام قوانین مسابقه و داوری‌ها توسط گروه‌های شرکت کننده می‌باشد.
19. تمامی افراد شرکت کننده باید به موازین شرعی و اخلاق حرفه‌ای پایبنده بوده و حافظ اعتبار و احترام گروه خود و سایر گروه‌های شرکت کننده باشند.

جزئیات رویداد