سامانه فرصت

جزئیات رویداد

برگزار کننده

شرکت کاشف

تلفن تماس

اشتراک گذاری

قفس پرورش ماهی

مقدمه

امروزه اﺳﺘﻔﺎده گسترده‌از ﻣﻨﺎﺑﻊ ﺧﺎک و آب ﻏﻴــﺮ ﻗﺎﺑــﻞ اﺳﺘﻔﺎده ﺑﺮای ﻛﺸﺎورزی، ﺻﻨﻌﺖ و ﺑﻬﺪاﺷﺖ ﺑﺎ امکان ﺗﻮﺳﻌﻪ آﺑﺰی‌ﭘﺮوری ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻳک راﻫﻜﺎر ﻣﻨﺎﺳﺐ برای تولید غذا و ایجاد اشتغال ﻣﻄﺮح است. ﻛﺸﻮر ایران ﺑﺎ ﻣﺘﻮﺳﻂ بارندگی ﺣﺪود ۲۴۰ میلی‌متر در ﺳﺎل ﺟﺰء ﻛﺸﻮرﻫﺎی ﻧﻴﻤﻪ خشک دﻧﻴﺎ محسوب می‌گردد، از این رو آبزی‌پروری در دریا در کشوری مانند ایران که با کمبود منابع آب شیرین روبرو است، از ضروریات است.

پرورش ماهی در قفس از سیستم‌های جدید پرورش آبزیان در محیط محصور است که به‌دلیل تقاضای جهانی به تولیدات آبزی و محدودیت آب‌های شیرین در نیم قرن اخیر رشد فزاینده‌ای داشته است. از محاسن برجسته پرورش ماهی در قفس‌های دریایی می‌توان به: استفاده از منابع آبی بجای زمین، کاهش هزینه اجرائی پرورش ماهی، صرفه‌جوئی در مصرف آب شیرین، سهولت و سرعت احداث، کمتر بودن بیماری‌های ماهیان آب شور، سهولت انتقال قفس، کاهش تجمع آلودگی در محیط پرورش و حل مشکلات اجتماعی و افزایش توان اقتصادی ساحل نشینان  اشاره کرد. در این روش ماهی محصور در یک قفس یا سبد در منابع آبی محلی و یا آزاد پرورش داده می‌شود و آب به صورت آزاد بین منبع آبی و قفس در جریان است. منبع آبی می‌تواند حوضچه، رودخانه، دریاچه و یا آب‌های آزاد باشد.

تعریف مسأله

یکی از روش‌های پرورش ماهی استفاده از محیط‌های محصور است. که در ایران شامل قفس، پن (سواحل محصور) و کانال‌های آب‌رسانی‌محصور است. در واقع این محیط‌ها بخشی از مکان‌های آبی(نظیر دریاها، دریاچه‌های طبیعی و مصنوعی، دریاچه‌های پشت سد، مرداب‌ها، تالاب‌ها، رودخانه‌ها و کانال‌های آب‌رسانی) هستند که با تور یا مواد مشبک دیگری محصور می‌شوند و در آن‌ها ماهی رهاسازی و پرورش می‌یابد. هدف این مسابقه استفاده از طرح و ایده تیم‌های نخبه و مستعد جوان برای بازطراحی قفس‌های دریایی با قابلیت‌های کاربردی در جهت رفع چالش‌های این حوزه است.

چالش‌های موجود در این صنعت عبارت اند از:

  • غلبه بر امواج سهمگین دوره‌ای در دریاها
  • غلبه بر امواج نشکسته در مناطقی که عمق با شیب زیادی افزایش پیدا می‌کند.
  • غلبه بر مشکلات پاکسازی تورها
  • افزایش استحکام و انعطاف در تورها
  • افزایش استحکام براکت‌ها
  • غلبه برمشکلاتی که پرندگان ماهی‌خوار بوجود می‌آورند.
  • افزایش ظرفیت پرورش در مساحت کمتر

هدف از این مسابقه طراحی قفس‌های سازگار با محیط آبی ایران و ساخت تجهیزات کلیدی آن است بطوری که قابلیت پاسخ به چالش‌های کلیدی پرورش ماهی در قفس دریایی را دارا باشد.

تیم‌ها در این مسابقه باید ابتدا پیشنهادات خود را در قالب پورپوزال‌های مسابقات فرصت و با الگوی طرح مفهومی محصول، برای دبیرخانه ارسال کنند. پس از بررسی پیشنهادات اولیه، پورپوزال‌های برتر برای تکمیل پیشنهادات خود فراخوان شده و برای تیم‌های برتر این مرحله شرایط ساخت نمونه اولیه فراهم‌ می‌شود.

تخصص مورد نیاز برای ایجاد و توسعه محصول

طراحی و ساخت قفس دریایی ما را با طیف گسترده‌ای از علوم درگیر می‌کند، از مهندسی دریا و سازه، مکانیک جامدات و سیالات تا ساخت و تولید و آبزی‌پروری و شیلات و… . دانشجویانی که در حوزه‌های مرتبط به ویژه در رشته‌های مهندسی دریا، مکانیک، شیلات و… تحصیل و فعالیت می‌کنند می‌توانند در حوزه طراحی و ساخت قفس پرورش ماهی در دریا، پا به عرصه بگذارند.

ثبت نام:

۱۲ بهمن ۱۳۹۹ تا ۲۰ بهمن ۱۳۹۹
از ۱۲ ام بهمن تا ۱۵ بهمن ثبت‌نام زودهنگام

افتتاحیه:

۱۳ اسفند ۱۳۹۹
بصورت مجازی و برخط

تبیین موضوعات:

۱۴ اسفند ۱۳۹۹ تا ۲۰ اسفند ۱۳۹۹
در قالب محتوای ویدئویی و وبینارهای برخط

طراحی مفهومی

۱۶ اسفند ۱۳۹۹ تا ۲۷ فروردین ۱۴۰۰
در این زمان محتوای آموزش‌های رایگان (محتوای موضوعی)در اختیار تیم‌ها قرار می‌گیرد.

ارزیابی فاز اول

۲۸ فروردین ۱۴۰۰ تا ۳ اردیبهشت ۱۴۰۰
تیم‌ها پس از اعلام نتایج اولیه، ۳ روز برای اعتراض مهلت دارند. (اعلام نتایج نهایی:۹/۲/۱۴۰۰)

طراحی اولیه

۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ تا ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
تیم‌ها در این مرحله راهبر داشته و منتوری می‌شوند.

ارزیابی فاز دوم

۱۰ خرداد ۱۴۰۰ تا ۱۷ خرداد ۱۴۰۰
تیم‌ها پس از اعلام نتایج اولیه، ۲ روز برای اعتراض مهلت دارند. (اعلام نتایج نهایی:۲۱/۳/۱۴۰۰)

ساخت محصول

۱ تیر ۱۴۰۰ تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۰
تیم‌های برتر در این فاز علاوه بر دریافت گرنت ساخت، راهبری نیز می‌شوند.

فاز سوم

تیم‌ها پس از گذراندن دوره توانمندسازی در مناطق، در این فاز به تهیه نمونه اولیه محصول خود می‌پردازند. هر تیم در این مرحله هم برای تهیه محصول راهبری(منتوری) می‌شوند. لازم به ذکر است طی فرآیند ساخت، تیم‌ها موظف‌اند به صورت دوره‌ای گزارش عملکرد خود را به برگزارکننده در الگویی مشخص ارائه دهند.

اختتامیه

۲۸ مهر ۱۴۰۰ تا ۳۰ مهر ۱۴۰۰
نمونه ساخته شده توسط هر تیم که الزامات خواسته‌شده مسابقه را دارا ‌باشد در این مرحله به سرمایه‌گذاران ارائه می‌شود. در قالب این رویداد که در محل برگزاری اختتامیه برگزار خواهد‌شد، برای تیم‌های برتر متناسب با مذاکراتی که تیم‌ها با سرمایه‌گذاران دارند، جذب سرمایه صورت می‌گیرد.
در این مرحله با معرفی تیم‌های برتر و تقدیر از آن‌ها مسابقه به پایان می‌رسد.

1. تمامی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته‌های فنی و مهندسی، علوم پایه و علوم پزشکی که علاقه‌مند به موضوعات فرصت‌های مختلف رویداد باشند می‌توانند در رویداد ثبت‌نام نمایند.
2. ثبت نام در رویداد در قالب گروه‌های 2 تا 5 نفره انجام می‌شود.
3. ثبت نام تنها به صورت اینترنتی و از طریق وب سایت رویداد به نشانی www.oppevent.ir خواهد بود.
4. بعد از پایان ثبت‌نام در بازه زمانی مشخصی امکان اضافه کردن اعضا به تیم وجود دارد به شرط اینکه نفرات تیم از 5 نفر بیشتر نشوند.
5. همه‌ی شرکت کنندگان در رویداد فقط می‌توانند در یک گروه عضویت داشته باشند.
6. در زمان ثبت‌نام گروه‌ها موظفند سرگروه و اسم گروه خود را نیز مشخص نمایند؛ سرگروه رابط بین برگزار کنندگان رویداد و سایر اعضای گروه می‌باشد.
7. پس از تکمیل ثبت‌نام در رویداد امکان عودت وجه ثبت‌نام وجود ندارد.
8. زمان بندی اعلام شده رویداد در صورت صلاح دید کادر داوری و برگزاری ممکن است دستخوش تغییر شود که در این صورت به اطلاع تمام شرکت کنندگان خواهد رسید.
9. رویداد طی فاز های مختلف برگزار می‌شود و تیم‌هایی که در هر فاز امتیاز لازم را کسب کرده باشند به فاز بعدی راه پیدا خواهند کرد.
10. قضاوت هر فاز بر عهده کمیته داوری است که توسط تیم برگزاری رویداد معرفی خواهند شد.
11. فرصت اعتراض به نتایج برای همه تیم‌ها در نظر گرفته می‌شود اما در معیار های داوری که از ابتدا در دفترچه راهنمای هر یک از فرصت‌های رویداد اعلام می‌شوند تغییری ایجاد نخواهد شد.
12. طرح هایی که توسط گروه‌ها در هر فاز ارائه می‌شوند باید تابع قوانین و معیارها و خواسته‌های تعریف شده از جانب تیم برگزارکننده رویداد باشند؛ بدیهی است طرح‌ها و ایده‌های ناقض قوانین با صلاح دید کمیته داوری از ادامه رویداد حذف خواهند شد.
13. تعیین تیم‌های برتر توسط کمیته داوری رویداد صورت خواهد گرفت و جوایز نقدی و غیر نقدی که از جانب برگزار کننده اعلام شده است به تیم های برتر اعطا خواهد شد.
14. جوایز غیر نقدی که برای تیم های برتر در نظر گرفته شده نظیر شتابدهی تا ایجاد شرکت دانش بنیان و یا ارتباط با صنعت توسط تیم رویداد انجام خواهد شد اما دستیابی به نتیجه مطلوب در گرو تلاش و پشتکار تیم‌ها است.
15. مالکیت ایده‌ها و طرح‌هایی که توسط تیم‌ها ارائه شده است در اختیار خود تیم‌ها می‌باشد.
16. در هر محور رویداد تیم‌هایی که به فاز ساخت محصول نمونه راه پیدا می‌کنند در ازای تعهد به ساخت محصول از تیم برگزاری کمک هزینه مالی متناسب با هزینه های ساخت طرح خود و همچنین سایر امکانات مورد نیاز را دریافت خواهند کرد. به عبارتی تیم‌های برتر در این فاز به عنوان هسته‌های فناور شتابدهنده کاشف طوبی فرایندهای ساخت را دنبال خواهند کرد.
17. عمده مراحل رویداد به صورت مجازی برگزار خواهد شد اما برای تیم‌هایی که به کارگاه‌های حضوری دعوت می‌شوند امکانات اسکان نیز در نظر گرفته می‌شود.
18. ثبت نام در رویداد به معنای پذیرش تمام قوانین مسابقه و داوری‌ها توسط گروه‌های شرکت کننده می‌باشد.
19. تمامی افراد شرکت کننده باید به موازین شرعی و اخلاق حرفه‌ای پایبنده بوده و حافظ اعتبار و احترام گروه خود و سایر گروه‌های شرکت کننده باشند.

جزئیات رویداد

برگزار کننده

شرکت کاشف

تلفن تماس

اشتراک گذاری